Tuesday, November 25, 2008

Infosõja punane demagoogiasupp

Artikkel on kirjutatud Argo Ideoni poolt, kes arutleb ja ühtlasi ka kritiseerib Johan Bäckmani raamatut "Pronkssõdur". Kirjutise võib jagada rahvusvaheliste suhete, inimsuhete ja ühiskonna valdkonda.

Artikkel räägib hiljuti kirjutatud J. Bäckmani teose "pronksõduri" sisust. Autor, kui olles raamatu läbi lugenud väidab, et tegu on raskesti arusaadava ja valedele faktidele põhineva teosega. "Pronkssõdur" ei ole kirjutatud kuigi kirjaosavalt: teemad vahetuvad kiiresti ja arusaamatult, puudub selge narratiiv ning juurde on lisatud suvalised järeldused.


Kui ma uudistest ükskord kuulsin, et keegi soomlane on kirjutanud raamatu pronkssõduri ja muu sellise kohta, ei pööranud ma uudisele eriti rõhku. Arvestades aga, et olen suhteliselt kinni eestluses ja meie rahva püsima jäämises, oleksin vististi pidanud. Lugedes nüüd ajakirjaniku arvamust raamatust, selgub, et tõepoolest asi polnudki suuremat pühendumust vajavat. Ise ma ei ole lugenud "Pronksõdurit", kuid usun täiesti Ideoni mõtet. Pealegi, kui teos oleks maailma tasemel, tekitaks raamat ka pärast väljatuleku kuupäeva mitu kuud hiljem ka erinevaid arvamusi ja uudiseid. Teema aga on üldiselt vaibunud.

Ka mina usun millegipärast, et kogu ainestik haiseb propaganda järele: teadagi, mida Venemaa meist tahab. Raamatus on ju pea kõik pööratud eesti vastu ja venemaa kasuks. See lihtsalt ei ole loomulik, kuidas Bäckman räägib L. Meri kohta või siis, et "Eestis tohib ainult olla eestlane nats olla".

Artikkel andis mulle mõista, et raamatut ei tasu lugeda, kui just ei ole tohutu igavus ning tahtmine teada saada, mida kõike totrust ja valet see raamat sisaldab. Venemaa peab aga lihtsalt rohkem pingutama, kui tahab info ühiskonnas just selliste propagandadega võimu enesele saada.

No comments: